Legfrissebb kommentek

Címkék

after crying (1) ajánló (4) animal collective (2) audio bullys (1) axolotl (1) beach house (1) bécs (1) best of (2) beszámoló (15) be your own pet (2) blood red shoes (1) british sea power (1) caribou (1) clinic (2) coldplay (1) cut copy (1) dan le sac vs scroobius pip (1) deerhunter (1) devo (1) dick4dick (1) disband (1) dürer kert (1) eagles of death metal (1) editors (1) elbow (1) erik sumo band (1) fall (1) fatboy slim (1) felix kubin (1) fesztivál (11) fleet foxes (1) franz ferdinand (1) gossip (1) heaven street seven (2) hercules and love affair (1) hexstatic (1) hot space (1) james chance (1) je suis animal (1) kevin barnes (1) kings of leon (1) kiscsillag (1) koncert (4) kritika (10) kult (3) late of the pier (1) laura marling (1) lengyelország (4) lilys (1) m83 (1) mancino (1) mando diao (1) man man (1) max tundra (1) menomena (1) metronomy (1) mgmt (1) modified toy orchestra (1) morrissey (1) mr oizo (1) mumm ra (1) művészetek palotája (1) myslowice (4) my toys like me (1) ninja tune (1) no age (1) oasis (1) off (4) of montreal (2) pohoda (6) portishead (1) post punk (1) pozsony (1) primavera (1) prinzhorn dance school (1) queen (1) rem (1) rhcp (1) rokaj (1) santogold (1) sarandon (1) singapore sling (1) so so modern (1) spanyolország (1) sparks (1) stephen malkmus (1) szene (1) szlovákia (7) the breeders (1) the chalets (1) the cribs (1) the fall (1) the fiery furnaces (1) the horrors (1) the kills (1) the last shadow puppets (1) the notwist (1) the postmarks (1) the shortwave set (1) the streets (1) the subways (1) the twist (1) the walkmen (1) times new viking (1) tindersticks (1) trencsén (6) tv on the radio (1) vampire weekend (1) van der graaf generator (1) wire (2) wolfmother (1) wolf parade (1) zágráb (1)

Post-punk's not dead

2008.07.10. 22:47 | bátor ventilátor

Szinte hihetetlen, de ezt a kézenfekvő közhelykifordítást még nem koptatták el internet-szerte (és ha eddig nem tették, már nem is fogják), pedig mikor máskor lenne ez igazabb, mint amikor egy egész gimnazistageneráció post-punkban tocsogva nőtt föl, ráadásul idén van nekünk új Fall- és Wire-lemezünk is. Ugyan legendákat nem illik egymásnak ereszteni "na melyik a jobb?" alapon, de a lemezmegjelenés mellett kiváló apropót szolgáltat némi összevetésre az is, hogy nemrég a Zágráb széli Jarun-tó mellett (kis híján tóban) megrendezett Rokaj fesztivál szervezői voltak olyan tökösek, hogy mindkettejüket leszervezték (arra nyilván fölösleges kitérni, hogy mikor volt/lesz ilyen országhatáron belül).

Kezdjük a nemösszehasonlítás végeredményével: annak ellenére, hogy magam a Wire klasszikus első három lemezét jobban tisztelem, mint a Fall-életművet, úgy néz ki, hogy ma a Fall a nagyobb produkció. A fesztiválprogramban mindketten erősen építettek az elmúlt bő öt év termésére, és ez náluk jelentett kisebb visszalépést, bár a Wire sem éli rossz korszakát, legalábbis mindenképp jobb formában van, mint azt pl. 80-as évek végi lemezeik mutatják - art-punk és szintipop után újabban az iparibb zene az irányvonal. A Fall, az pedig Fall. A mindig másmilyen mindig ugyanolyan: rendszertelenség, amiben mégsem olyan nehéz megtalálni a fonalat, utánozhatatlan énekstílus, agresszió és intellektus. Általában meg szokták említeni a Fall folyamatosan változó felállását, ez itt most a szenzációértékén túl (miszerint a frontember Mark E. Smith harminc év alatt legalább tíz zenekarnyi embert üldözött el maga mellől) annyiban fontos, hogy a Wire ennek szinte tökéletes ellenpárja, 1976 óta ugyanazon négy ember alkotta, mígnem 2007-ben kilépett a gitáros Bruce Gilbert. Azóta élő fellépéseken a helyét Margaret Fiedler foglalja el, akit többek között a Laika nevű aranyosnak látszó álmodozós zenekarból ismerhettem volna, ha. De mivel nem, így ők még egyelőre a felfedezendő kategóriába tartoznak.



A Fall Imperial Wax Solvent című lemezének alcíme akár az is lehetne, hogy "Mark E. Smith ötven éves és élvezi", még akkor is, ha valójában már a lemezmegjelenéskor betöltötte az 51-et. Csúnyulni már nem nagyon van hova, úgyhogy a kor még akár jót is tehet emberünkkel, és mivel a megszólaláson sem érződik, hogy bármit tompult volna, nem túlzás kijelenteni, hogy még akár tizenévig nagyjából ugyanerre a szintre lehet számítani. Mondanivaló van, ötlet van, és amíg vannak megalázásra vágyó emberek, akik kísérik Smith-et, addig Fall is lesz. Az albumon egy-két szám erejéig természetesen mások is kapnak némi terepet (legalább egy háttérvokálnyit), de a koncerten látottak is azt erősítették, ami nyilvánvaló: Smith, legyen bármilyen nyomorék kinézetű is, maximálisan uralkodó, sőt, hatalomgyakorló alkat. Ha valami nem úgy áll, ahogy az ő agya szerint kellene, majd azt elrendezi. Így adódnak olyan vicces helyzetek, mint hogy arrébbteszi a mikrofont a vokálózó gitáros elől, lehúzza az erősítőn a szólógitárt, szétbarmolja a lábdobhangosítást, és így tovább. Ugyanez az öntörvényű hozzáállás érvényesül a stúdióban is, a legkisebb jelét sem lehet hallani bármiféle megalkuvásnak. Születik sok érdekesség, mint például az általam (kis mennyiségben) nagyon is kedvelt pengetettbőgő-basszusra építő nyitószám a maga szolid horroreffektjeivel és néhol franciás Smith-akcentussal. A folytatás egyszerűbb, de hatásos rockolás, majd az alcímadó, több mint tizenegy perces 50 Year Old Man, ami a legvadabb háromperchívők számára sem lehet unalmas, már csak a többszöri stílus- és sebességváltás miatt sem. Mondhatnánk, hogy később is csapong a stílusok között, mert igaz, de csak ha hozzátesszük, hogy mindent a klisémentes vége felől közelít meg a mester, nem sok olyan van, ami egy az egybeni. A legérdekesebb talán a Taurig című kevésbeszédes szám, ami alapján akkor se járna rosszul a világ, ha a Fall ezentúl csak elektronikus tánczenét volna hajlandó kiadni.  Koncertnyitányként mostanában az Is This New című számot játssza a zenekar, ami szöveg nélkül simán felfogható mint szignál - ezalatt Smith kényelmesen megvárhatja a színpad hátuljában, amíg összegyűlik a rajongótömeg. Lemezbefejezés gyakorlatilag nincs, de minek is, úgyis hömpölyög tovább az életmű nemsokára.



Másfelől közelít a Wire. Object 47 című kiadványuk (ahol a cím egy már elsütött poén reciklálása: harmadik, 154 című nagylemezük keresztelője az addig lejátszott koncertjeik száma volt, itt pedig az eddig kiadott korongok pótolták az ihletet) egyértelműen popos, ami azért általában jó eredményt hoz. A nyitószám, melyet már a lemez megjelenése előtt meg lehetett hallgatni, ijesztően híg, de a kedvencétől sok mindent elvisel az ember. Szerencsére
később nem kell tűrni, a második, Circumspect című szám ott van pályafutásuk legjobbjai között. Eleve különlegessé teszi a Wire-től szokatlan lassúság, és a hangsúlyos basszusra, némi gitárcsilingelésre, szomorkás énekre épített szám ad egy olyan nyomott hangulatot, ami a nyitó One of Us talán eltúlzott vidámsága után különösen üdítő. (Ha már sebesség: a horvátországi koncert legnagyobb hibája talán a sebességhajhászás volt: dicséretes, hogy ötvenes brit úriemberek öltönyben ilyen szigorú tempót tudtak diktálni, de mégis jót tett volna az élménynek a több szín, dinamika. És a több régi szám, de hát ezzel együtt kell élni, a művészek mindig jobban szeretik azt megmutatni, hogy mik ők az adott pillanatban, ahelyett, hogy visszanéznének.) Ezután krautrock alapon megy tovább a lemez, a Mekon Headmen az általában is kevés Graham Lewis által énekelt szám egyike, a határozott megjelenésű kopasz-rövidhajú gitáros trükkös dallamot énekel finoman effektezett hangon. A Perspex Icon az indokolatlan jókedvdallam miatt a One of Us-szal egy kategória, csak jobb kivitelben, utána egy háromdalos elszállós blokk következik, amire sok panasz nem lehet, az Are You Ready? kicsit üresebb, de az is elfér, és a lemez vége az, ami igazán Wire: kellően art, eléggé súly, ezzel együtt pop.

Az év végi listákon egyértelműen a Fall fog többet szerepelni, a Wire kevesebb figyelmet kap, ettől függetlenül hasonlóan erős a két lemez, mindkettő jobban ajánlott, mint bármelyik brit suhanczenekar az elmúlt három évből.



Szólj hozzá!


Címkék: kritika wire zágráb post punk fall rokaj

A bejegyzés trackback címe:

https://bravefanzine.blog.hu/api/trackback/id/tr26562911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása