Legfrissebb kommentek

Címkék

after crying (1) ajánló (4) animal collective (2) audio bullys (1) axolotl (1) beach house (1) bécs (1) best of (2) beszámoló (15) be your own pet (2) blood red shoes (1) british sea power (1) caribou (1) clinic (2) coldplay (1) cut copy (1) dan le sac vs scroobius pip (1) deerhunter (1) devo (1) dick4dick (1) disband (1) dürer kert (1) eagles of death metal (1) editors (1) elbow (1) erik sumo band (1) fall (1) fatboy slim (1) felix kubin (1) fesztivál (11) fleet foxes (1) franz ferdinand (1) gossip (1) heaven street seven (2) hercules and love affair (1) hexstatic (1) hot space (1) james chance (1) je suis animal (1) kevin barnes (1) kings of leon (1) kiscsillag (1) koncert (4) kritika (10) kult (3) late of the pier (1) laura marling (1) lengyelország (4) lilys (1) m83 (1) mancino (1) mando diao (1) man man (1) max tundra (1) menomena (1) metronomy (1) mgmt (1) modified toy orchestra (1) morrissey (1) mr oizo (1) mumm ra (1) művészetek palotája (1) myslowice (4) my toys like me (1) ninja tune (1) no age (1) oasis (1) off (4) of montreal (2) pohoda (6) portishead (1) post punk (1) pozsony (1) primavera (1) prinzhorn dance school (1) queen (1) rem (1) rhcp (1) rokaj (1) santogold (1) sarandon (1) singapore sling (1) so so modern (1) spanyolország (1) sparks (1) stephen malkmus (1) szene (1) szlovákia (7) the breeders (1) the chalets (1) the cribs (1) the fall (1) the fiery furnaces (1) the horrors (1) the kills (1) the last shadow puppets (1) the notwist (1) the postmarks (1) the shortwave set (1) the streets (1) the subways (1) the twist (1) the walkmen (1) times new viking (1) tindersticks (1) trencsén (6) tv on the radio (1) vampire weekend (1) van der graaf generator (1) wire (2) wolfmother (1) wolf parade (1) zágráb (1)

A tizenkét pecsétes titok

2008.11.07. 13:52 | bátor ventilátor

A Postmarks egy olyan (ízlés szerint indie/dream pop) zenekar, ami szem előtt is van meg nem is: a cím nélküli bemutatkozó lemezt a Pitchfork sem utálta, magam is szívesen hallgattam, egy ötvenes év végi listára simán föltettem volna. Egészen kedvesen atmoszférikus lemez (köszönhetően Tim Yehezkely énekesnő fátyolos, mélabús énekének és a szinte semmit nem kihangsúlyozó, mégis karakteres hangszerelésnek), a zenekar szintjén slágernek számító Goodbye és a személyes kedvenc Summers Never Seem to Last című számokkal. Ennek ellenére nincs valami hatalmas rajongótáboruk, csak egy apró, ám annál lelkesebb csapatot tudok elképzelni, még ha a lelkesség viszonylag nehezen fér is össze a zenekar hűvösségével. Nos, ez a zenekar húzott egy Nouvelle Vague-ot, és összerakott egy feldolgozáslemezt, ami több szempontból meglepő. Mert miért ilyen hamar? Miért ilyen későn? Úgy gondolná az ember, hogy ilyenek vagy csak teljesen erre kitalált koncepcióból születnek (lásd fent), vagy több lemezes, befutott előadók készítenek hasonlót pihenésképp, rajongóörvendeztetésre vagy az ihlethiány palástolására. Ebben az esetben (úgy néz ki) egyik sem igaz: kellett bőven elképzelés és ötlet ahhoz, hogy ez a lemez olyan legyen, amilyen.

 

Ránézésre elég bizarr, legalábbis erősen behatároló szisztémára húzták rá a feldolgozott számok listáját, nevezetesen mindegyik szám címében megjelenik valahogy annak sorszáma (leszámítva a zárószámot, a Pointer Sisters Pinball Number Countját, ami a Sesame Streetből lehet ismerős, itt természetesen a dalszövegben rejlik a megoldás), így lett a lemez címe By the Numbers. Meglehetősen diverz a lista, értve ezalatt a nagy tér-, idő-, stílus- és ismertségbeli szórást is, de egyértelműen jó számokhoz nyúltak hozzá, és ez nem is biztos, hogy a feldolgozás (miatti utánahallgatás) nélkül számomra kiderült volna. Ha csak az előadókat nézzük, még kereskedelmileg se tűnik öngyilkosságnak a válogatás, a Sinatra-családdal, Bob Marley-val, Bowie-val, Cure-ral, Blondie-val egész biztosan lehet olyanokat találni, akik látatlanban azt mondják, igen, ez kell, ez biztos tökjó. Aztán valószínűleg meglepődnének, mert inkább második vonalas dalok ezek, olyanok, amiknek jó része ott pihen minden kicsit is alaposabb zenegyűjtő (khm) CD-in, csak esetleg ő se tud róla. A másik meglepődés aztán az, hogy csak nyomokban hallják vissza az eredetit – sokszor ugyanis pont az a taktika, hogy az élét veszik ki a daloknak, azt, amitől az, ami, de ehelyett beleteszik a saját hangjukat, és a mérleg a végén legalább nullszaldós lesz.

Kezdésként az Antoni Carlos Jobim által írt, többek között Frank Sinatra által is énekelt One Note Sambával játsszák el ezt, hátborzongató felütéssel, lelassítva és lehűtve. Ezután jön Robbie Williams Milleniuma… na jó, nem, hanem a You Only Live Twice kapja meg a magáét, és nemcsak egy jobb számot kapunk az eredetinél, hanem egyúttal egy jobb James Bond-filmzenét is. Marley három kismadarának alaposan átvariálódik és elszomorodik a dallama, vagy ha nem is elszomorodik, de ez a dal már nem tömegeknek szól, inkább hat egy anyuka nyugtató altatódalának. A negyedik számra az igaz, hogy ha csak erről tudom, hogy feldolgozódik, már rohanok is a lemezért. Nem azért, mert konkrétan föl tudtam volna idézni magát a dalt (nem az eredeti előadó híresebb és jobb első lemezén van), hanem mert egyáltalán: Ride, és annak örülünk. A hétperces OX4 elejéről jó érzékkel lecsapták a tényleg teljesen fölösleges kétperces bevezetőt, a maradék ötöt játssza a Postmarks, sokkal áramvonalasabban, puhábban, az eredetiben néha kicsit idegesítő magas zajongás helyett egy mélyebb hangszínt megfogva. Nincs mese, hiába Bowie a mester, a Ziggy Stardust nyitánya (Five Years) akkor is sokkal szebb így feldolgozva. Talán ki lehet mondani, hogy minden jó feldolgozásra igaz, hogy nem próbál olyan lenni, mint az eredeti, ez itt hatványozottan igaz: a Five Yearsből és a Cure-szám Six Different Waysből is hiányzik például a jellegzetes eredeti énekstílus – vagy talán nem is annyira hiányzik sokaknak. A Ramones 1981-es 7-11-énél érezni talán először, hogy igazi ziccert csapott le a csapat, mert simán kihozták belőle a girl groupot ("girl like you" helyett természetesen "boy like you"-val), egy lépés csak, és egy kiváló Pipettes-szám lehetne belőle. Extra apró vicc a "Summer fun, with the Beach Boys on" sor után betett "úúú-úúú-úúú" magas vokál. Ciki, de a Byrds életművét számokra lebontva még nem mondanám a magaménak, így az Eight Miles High tömegben hallgatva nekem nem tűnt kiemelkedőnek, pedig megérdemelten hires és nagyra tartott dal, pszichedelikus kezdéssel és közjátékokkal (asszociációnak talán megteszi a Coral korai szakasza), sötétből induló, oda periodikusan visszatérő énektémával. Hogy a Postmarksnak ebbe hogy sikerült belelátnia egy spanyolos hangulatot, azt nem tudom, mindenesetre ez került a pszichedélia helyére, a sötétet pedig kivilágosították (egyszerű, nem leeről fel, hanem feeről le), így keletkezett megint egy nem rossz, és hangsúlyozottan új, másik dal. A Bowie-számhoz hasonlóan a Jesus and Mary Chain-dal Nine Million Rainy Days is veszített a súlyából, de nyert a szépségen. Hogy ne legyen minden tökéletes, az utolsó három dallal már vannak bajok: a Slaughter on Tenth Avenue szörfje vicces ugyan, de itt nem érezni a hozzáadott értéket, a 11:59 a Blondie-tól pedig egyszerűen túl lendületes, ezért kilóg, ehelyett talán választhattak volna mást (hevenyészett keresgéléssel lehetett volna itt akár a Scritti Politti 2006-os lemezéről az E Eleventh Nuts). A Pinball Number Count se valami megkapó, bár lévén hogy ez a záró, itt már nem is biztos, hogy szükség van erre, el is engedi a hallgatót, hadd aludjon.

 

Összességében tehát becsülendő lemez, és azt mondom, inkább készítsen mindenki jó számokból saját hangon jó feldolgozásokat, mint hogy eredetiként próbáljon eladni egyértelmű nyúlásokat, vagy épp erőlködjön valami igazán egyedin.

Értékelés: 6.9



1 komment


Címkék: kritika the postmarks

A bejegyzés trackback címe:

https://bravefanzine.blog.hu/api/trackback/id/tr71755692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.11.07. 14:42:25

nem tudom, nekem az előző lemezük olyan volt, hogy "jó-jó, elteszem, jó lesz, hogyha tanulok vagy valami, szóljon akkor", és ezzel is kicsit így vagyok, mondjuk erre jobb dalok kerültek. :)
süti beállítások módosítása