Mindenkinek igaza van, aki azt mondja, évi néhány óránál többet fölösleges magyar zenével foglalkozni (közhely). Én is ezt gondolom, igazam is van. Éppen ezért kicsit muszáj magyarázkodni, miért voltam kíváncsi a Twist corvintetős bemutatkozó koncertjére, egy olyan zenekaréra, ami évtizednyi idők óta szem előtt lévő, ennélfogva sok újat nem tartogató figurák fölös kreatív energiáit hivatott elvezetni. A dolog ott indul, hogy én még mindig vállalom, és ez már így is marad, hogy a zenekar felét adó HS7-ben igenis vannak (vagy legalábbis 1997-98 környékén voltak) értékelhető dolgok. Szűcs Krisztiánnak van egy egész normális vonala a zenéhez való hozzáállást tekintve, és ha nem is zseni, de azért nem egy jól eltalált dallamot és dalt sikerült összehalásznia. Ezenkívül határozottan jelen van benne egyfajta szimpátiafaktort növelő különállás, ami a rádióslágereken keresztül nyilván nem érződik annyira, de interjúkból ki szokott bukni. Ábrahám Zsoltnak leginkább gitárjátékát szokták elismerni, akik értenek hozzá, de az sokkal fontosabb, hogy jól használja a tudását, és szeret effektekkel baszakodni. A nem-HS7-ös szekcióból Szőcs Gergőt eddig legfeljebb csak láttam-hallottam; Ács Oszkár (aki az Időrablók után újra együtt játszhat Ábrahámmal) neve többet forgott, és mivel ő az egyik legkarakteresebb arcú magyar színpadi figura, csak jót tehet. A négyükből összeállt hobbizenekarból lett mellékprojektről lehetett olvasni többek között a PANKKK pályázat kapcsán (ocsmány magyar szokás szerint ilyenkor el szoktam gondolkodni, vajon tényleg olyan nehéz-e a befutott alterzenekarok tagjainak élete, hogy számítson az az első lemezhez adható 300 000 Ft támogatás - ezek szerint biztos), és ahogy ez lenni szokott, myspace-en bele is lehetett hallgatni az új számokba. Ezek közül egy-kettő egész ígéretesnek tűnt, mert mintha hiányzott volna belőlük a HS7 édessége. Az elvont rész amúgy valószínűleg pont a magyar részt testesítette meg, mivel a szárazabb számok nemcsak az angol szöveg miatt tűntek külföldikompatibilisebbnek. Csak hát mi lesz ebből, ha pont a dallamot vesszük el a HS7-ből, amiből már amúgy is kevesebb volt újabban?
Lehetett volna jó is, ha. Ha a félanyazenekartól való elkülönülést sokkal bátrabban lépik meg a tagok. Ha a pszichedelikus elszállásokat nem próbálják meg ugyanolyan dalformába gyömöszölni, mint eddig a tisztább paneleket. Ha egyszerűen jobb dalok születnek. Mert az odáig rendben van, hogy az ember nem tud kibújni a bőréből, csak tizenév után kicsit kínos, ha folyamatosan ugyanabból a szűk körből merít ihletet valaki. Az is lehet persze, hogy belülről ez igenis előrelépésnek tűnik, mert tény, hogy mostanra egész jól sikerült megközelíteni az istenként tisztelt House of Love-ot olyan értelemben, hogy egyszínű, nem slágergyanús dalokat hallhatott az, akinek volt türelme kivárni a fél tizenkettes kezdést másnapi munkanap mellett. (Ezzel a problémával kapcsolatban szintén tanácstalan vagyok: mit csinál hétköznap az a sok nem egyetemistának, hanem idősebbnek tűnő ember, akinek láthatóan végtelen sok ideje van, mivel nem is gyorsan szórakozik és megy, hanem csak úgy elvan?) A körülbelül egy nagylemeznyi anyagból két és fél-három szám volt, ami ügyesen volt megcsinálva, többször az az érzésem volt, hogy ezt vagy azt akár az XTC-projekt Dukes of Stratosphear is írhatta volna (Watching the Good Life, Major refrénje). És pont egy ilyesfajta koncepció hiányzott, ami Partridge-éknél megvolt: egyszerűen nem volt semmi, ami következetesen végig lett volna víve, és ami karaktert adott volna az egész produkciónak, pedig (hiába próbálják kerülgetni a myspace-es önbemutatkozásban) az eredeti cél valami ilyesmi volt, a hatvanas évek továbbgondolása mai aggyal. Összességében viszont nem volt bulizós, nem volt slágeres, nem volt határfeszegető, de akkor minek? Tökjó, hogy a zenészemberek jól érzik magukat, hogy végre kiléphetnek a sok éves rutinból (ami mellesleg szintén a saját útjuk elvileg, tehát annyira mégse vagyok hajlandó sajnálni őket), de ha már minden piaci és rajongótábori kötelezettségtől mentesen alkothatnak, akkor mégiscsak többet várna az ember. Itt kétfelé lehet elmenni: vagy tényleg ez a kreatív csúcs, ami a Szűcs-Ábrahám párosból kifér, és az szomorú, vagy pedig (és a tudatosnak tűnő építkezés erre utal) próbálnak egy új csatornát nyitni a(z új) közönségnek, ami nem baj, csak épp nem látni benne nagy jövőt. Ha valami tudná vinni a szupergruppot (igen, leírtam!), az a tagok ismertsége, de látva az elmúlt évek HS7-közönségének alakulását, ebben nehéz lenne bízni, márpedig nem annyival más a Twist zenéje, hogy a tábor egy kisebb részén kívül mások is kíváncsiak legyenek rá.
A legfontosabb persze az, hogy mi lesz VELEM ezután. Még én sem tudom, de talán három év múlva végleg felhagyok a Szűcs-közeli munkák követésével, és akkor végre megnyugodhat mindenki.
Új kiscsillag született
2009.11.20. 19:57 |
bátor ventilátor
Szólj hozzá!
Címkék: heaven street seven the twist
A bejegyzés trackback címe:
https://bravefanzine.blog.hu/api/trackback/id/tr801540476
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Legfrissebb kommentek